Leerproces
Het leerproces binnen de focusstroom heeft als belangrijke pijlers: planning, leerdoelgericht en gepersonaliseerd. De Focusleerlingen werken in een vaste ruimte, met instructie- en stilteruimte. De leerstof, uitleg en oefeningen zijn overal via de portal (onze digitale methode) te raadplegen.
De vakken die we aanbieden binnen Focus zijn verdeeld in trede- en themavakken. Bij tredevakken zoals talen en wiskunde wordt het niveau steeds verder opgebouwd, terwijl bij themavakken meer thematisch aan de slag wordt gegaan, denk hierbij aan biologie, geschiedenis en aardrijkskunde.
Verschillende vakken kunnen op verschillende niveaus (mavo/havo/VWO) aangeboden worden. Het kan zijn dat een leerling bijvoorbeeld Nederlands op havoniveau volgt, terwijl hij/zij wiskunde op mavoniveau volgt.
Focus betekent doelgericht werken en leren. Binnen de vakken wordt er gewerkt aan de hand van leerdoelen. Ieder vak heeft zijn eigen einddoelen: de stof die aan het eind van de onderbouw behaald moeten zijn. Deze einddoelen worden in kleinere doelen verdeeld: de periodedoelen. De periodedoelen staan boven ieder werkdoel (de concrete bronnen en oefeningen) genoteerd. In de bronnen, oefeningen en ook de instructiemomenten van docenten, wordt verwezen naar deze doelen. Wordt het doel beheerst? Dan kan de leerling door naar het volgende doel.
Er wordt veel aandacht besteed aan het leren inplannen van leer- en maakwerk via onze digitale portal. Op deze manier krijgen onze leerlingen meer inzicht in hun eigen leerproces, bijvoorbeeld: voor welk vak heeft de leerling meer tijd nodig en welk vak behoeft minder aandacht? In ons rooster zijn daarom per dag twee lesblokken gemaakt voor onze focusleerlingen. Dit houdt in dat er gedurende twee aaneengesloten lesuren twee docenten van twee verschillende vakken aanwezig zijn. Deze docenten verdelen de lestijd in workshoptijd (zelfstandige werktijd op het leerplein), checkmomenten en verschillende instructies. Een voorbeeld hiervan zijn de vakken Nederlands en wiskunde. Een Focusleerling kan dus zelf bepalen of hij/zij een geheel lesblok aan wiskunde werkt of bijvoorbeeld een half lesblok aan Nederlands en de rest aan wiskunde. Indien de leerdoelen van beide vakken beheerst zijn kan de leerling in overleg aan een derde vak werken. Het komt dan ook regelmatig voor dat een Focusleerling bij een bepaald vak sneller dan de gemiddelde leerling door de stof loopt. Hij/zij krijgt dan de mogelijkheid om eerder een afrondingsmoment in te plannen en dus op zijn eigen tempo en niveau het vak te doorlopen.